Din varukorg är tom!  

FORMGIVARE VI ÄLSKAR 
Möt några av de formgivare vi älskar mest på Brandstationen.

 


Paolo Venini    |    Carlo Scarpa    |    Alfredo Barbini    |    Gaetano Sciolari


 

 

PAOLO VENINI

Mästerarkitekten bakom Murano-glasets Renässans

Paolo Venini var en italiensk glaskonstnär och entreprenör som spelade en central roll i att förnya och modernisera Murano-glaset under 1900-talet. Född 1895 i Cusano Milanino, nära Milano, började Venini sin karriär som advokat. Hans passion för glas och design förde honom dock till Murano, den legendariska ön känd för sin glasblåsningskonst, där han år 1921 grundade företaget Vetri Soffiati Muranesi Venini & C. tillsammans med Giacomo Cappellin.

Venini revolutionerade Murano-glaset genom att kombinera traditionella tekniker med modern estetik. Han samarbetade med framstående designers och konstnärer som Napoleone Martinuzzi, Carlo Scarpa och Fulvio Bianconi, vilket resulterade i banbrytande och stilfulla glasföremål. Under hans ledarskap blev företaget Venini synonymt med högkvalitativ och innovativ glaskonst.

Veninis bidrag till glaskonsten erkändes internationellt, och hans verk ställdes ut på prestigefyllda utställningar runt om i världen. Genom att ständigt utforska nya idéer och tekniker, återupplivade och förnyade han Murano-glasets tradition, och satte en ny standard för vad som var möjligt inom glaskonst.

Efter hans död 1959 fortsatte företaget Venini att blomstra, och Paolo Veninis arv lever vidare genom de fantastiska glasföremål som fortfarande skapas i hans anda. Hans vision och innovation har lämnat ett bestående intryck på både Murano och den globala konstvärlden.

>> Utforska Venini

CARLO SCARPA
Legendarisk designer och arkitekt

En av den italienska formgivningens mest namnkunniga designers Carlo Scarpa föddes den 2 juni 1906 i Venedig, Italien. Carlo Scarpas konstnärskap påverkades av traditionella italienska material, landskapet, och det venetianska hantverket men också japansk kultur och den samtida modernismen. Han omvandlade sin kunskap och sitt intresse för historia och hantverk till geniala glas- och möbeldesigner; och hans arkitektur speglar en djup medvetenhet om historiens stora betydelse, och en mästerlig uppmärksamhet på detaljer och integration av antika hantverk inom en tydligt modern estetik.

Carlo Scarpa började samarbeta med Veninihyttan år 1932, medan han fortfarande studerade arkitektur och blev senare dess konstnärliga ledare fram till 1947. Han utvecklade en ny modernistisk approach tillsammans med glasblåsare och konstnärer och tillsammans utvecklade de ett helt nytt tänk inom traditionellt venetianskt hantverk. De utvecklade de traditionella utsmyckade ljuskronorna genom att omfamna ett samtida formspråk inkluderande strömlinjeformade former och mättade färger. Det var genom hans arbete med Murano-glasblåsarna hos Venini som han fördjupade sin förståelse för den traditionella hantverksrollen som kom att påverka hans eftermäle inom samtida arkitektur och design. Scarpa gick bort den 28 november 1978 i Sendai, Japan.

>> Utforska Scarpa

ANGELO GAETANO SCIOLARI

Kreativt geni och driven entreprenör

Angelo Gaetano Sciolari var en framstående italiensk formgivare och entreprenör som producerade fantastisk belysning under sin karriär. Hans Cubic-serie från 1970-talet, som var tillgänglig i olika storlekar och konfigurationer, är särskilt välkänd. Än idag är hans lampor, pendelarmaturer och ljuskronor högt eftertraktade av samlare och säljs till höga priser världen över.

Gaetano Sciolaris ikoniska belysning har nyligen kommit tillbaka i rampljuset i takt med att den glamorösa 1970-talsstycken har lockat till sig en ny generation beundrare.

Gaetano Sciolari föddes 1927, och efter att ha tagit examen i arkitektur började han utbilda sig till filmregissör. När hans far dog oväntat 1949 föll det på honom för att driva familjeföretaget Sciolari Lighting, som ursprungligen grundades 1892, vidare. Någon gång på 1950-talet blev Sciolari även head designer för den legendariska belysningsproducenten Stilnovo - grundad av designer Bruno Gatti i Milano 1946. Under efterkrigstiden lockade många italienska designföretag, särskilt Stilnovo, internationell berömmelse för sin experimentella användning av nya material och strömlinjeformade siluetter. Sciolari var dock fortfarande lockad av något mer traditionella uttryck, och använde ofta opalglas, stål och mässing. Hans Molecular Chandelier (1955), producerad av Stilnovo, visar till exempel hans förkärlek för att blanda modernistisk geometri med deco-stilens material.

Mot slutet av 1960-talet började Sciolaris design för Sciolari Lighting att öka i populäritet bland inredningsdesigners i Europa och USA. Dessa kollektioner influerades av en rad konstnärliga rörelser, från kubism och dekonstruktivism till minimalism, men kom att i uttrycket visa en sofistikerad, skulptural och till och med futuristisk estetik. Sciolaris kreativa inställning till blandade material var något helt nytt och han använde kristall med frostat opalglas och blandade högpolerade metaller med matta ytor och den för tiden ovanliga kombinationen av mässing med krom, för att skapa dessa kreativa mästerverk.

Sciolari gick bort 1994. Idag säljs hans lampor, pendelarmaturer och ljuskronor för höga priser och eftertraktas av samlare.

>> Utforska Sciolari

ALFREDO BARBINI
Glasskupturens mästare

Alfredo Barbini född 1912 i Venedig började som mycket ung arbeta inom glastillverkning och efter en kortare lärlingsutbildning, kom han att arbeta sida vid sida med skulptören Napoleone Martinuzzi på Zecchin-Martinuzzi glashyttan.

Den unge Alfredo visade snabbt en fallenhet för glasblåsning och framför allt talang för modellerade figurer. Han kommer senare själv att säga att han kände sin hand ledd av en inre kraft i utförandet av objekten. Samarbetet med Martinuzzi varade fram till  varar fram till 1936 och är avgörande för hans konstnärliga utbildning, och det var här han fick förmånen att delta i arbetet med designen av de första varma glasmassa  skulpturerna designade av Martinuzzi.

Alfredos starka personlighet passar inte bra för att arbeta under någon annans ledning, så han öppnar sin egen glashytta och presenterar sina egna designs på 1950 års  Biennale di Venezia. Med nyfikenhet och kreativitet fortsätter han sitt nyskapande utforskande av  plastiska effekter med glas och nya tekniker. Med tiden tenderar han att föredra alltmer rena former och material.

Som denna sanna glasskulptör han är forsätter han under hela sin mycket produktiva karriär att utforska nya material och tekniker, hans bidrag till glaskonsten kan inte överdrivas. Ibland de utmärkelser han förärats mottog kan "Osella d'Oro" från  Venice's Associazione degli Industriale nämnas och Alfredo Barbini blev 1989 utsedd till Venetian of the Year.

Alfredo Barbinis muranoglas och skulpturer fortsätter efter hans död 2007 att influera konstnärer och formgivare världen över.

>> Utforska Barbini


 

Drift & produktion: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i varukorgen